Helt siden 2006 har Nova Sea blitt gjenkjent med sin kraftige, svarte og oransje logo. Nova Sea har med den skilt seg ut i mengden og logoen har bidratt til å bygge en gjenkjennelig profil for selskapet. Nå mener administrerende direktør i Nova Sea, Tom Eirik Aasjord, tiden er inne for en modernisering.
– De neste årene skal vi bygge en sterkere merkevare som enda tydeligere baserer seg på vår historie, vår region og vårt produkt. Som en del av denne prosessen har vi fått utviklet ny logo, ny nettside og nye profilelementer som vi tar med oss videre, forteller Aasjord.
I 2022 er det 50 år siden den første smolten kom med et sjøfly til Lovund. Med den nye logoen og profilen, går vi inn i de neste 50 årene med et modernisert og mer tydelig uttrykk.
– Nova Sea har store ambisjoner innenfor miljø, bærekraft, fiskehelse- og velferd, i tillegg til utkiling av våre dyktige ansatte. Den nye profilen har en tydelig henvisning til våre røtter, samtidig som den er tilpasset vår fremtidige utvikling av selskapet, avslutter Aasjord.
Bakgrunn for logoen:
Det er en sterk symbolikk i den nye profilen og logoen til Nova Sea. Det er tatt utgangspunkt i en sirkel, som et symbol for Nova Seas verdier: lokal, ansvarlig, kompetent og stolt. Derfor er O´en uthevet. I tillegg er det en referanse til selskapets gründer, Steinar Olaisen. Sirkelen er også en form som finnes igjen over alt: i en merd, i et rognkorn og ikke minst – i sola. E´en er også uthevet. Visuelt fremstår den som bølgene i havet eller gjenskinnet fra sola, men er henvisning til de ringvirkningene som kommer fra aktivitetene Nova Sea har langs kysten.
Logoen skal i utgangspunktet brukes stående, med Nova Sea ovenfor hverandre, men kan også strekkes ut som vist på traileren.